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les admirables

les admirables,
auvent des écuries et salle du conseil, domaine de Chaumont sur Loire
hiver 2016/17

L’agave a une longue histoire de cohabitation avec les hommes.
En Amérique, certaines espèces fournissent du sucre et de l’alcool, des fibres pour les vêtements. Cultivée en Europe depuis le XVIIIeme siècle, cette espèce s’est adaptée à nos climats et terrains pour investir petit à petit le territoire, au point que certains commencent à la considérer comme une espèce « invasive ». Une invitée qui se transforme petit à petit en hôte indésirable alors que l’on devrait louer ses facultés d’adaptation. Une plante exotique donc, mais installée dans les jardins depuis si longtemps qu’elle a perdu son aura d’objet de curiosité.

La dorure à la feuille est utilisée traditionnellement pour embellir les monuments et statues de France. L’idée est donc d’emprunter à la fois à l’esthétique des monuments extérieurs et à celui des massifs floraux que l’on peut retrouver dans les jardins et les parcs.
L’agave dorée est monumentalisée, elle retrouve sa place en tant que « l’admirable » (éthymologie du nom grec agauê). La dorure, intervention atificielle, nous rappelle notre besoin et envie de domination sur le monde vivant, mais n’empêche pas cette plante de pousser. Les pics dont elle est hérissée nous rappellent que le végétal sait s’adapter et ne craint pas la cohabitation.

The agave has a long history of cohabitation with men.
In America, some species provide sugar and alcohol, fibre for clothing. Grown in Europe since the 18th century, this species has adapted to our climates and lands to gradually invest the territory, to the point that some are beginning to consider it as an « invasive » species. A guest who gradually turns into an undesirable host when one should rent her adaptability. An exotic plant therefore, but installed in gardens for so long that it has lost its aura of curiosity.

Leaf gilding is traditionally used to embellish monuments and statues in France. The idea is therefore to borrow both from the aesthetics of outdoor monuments and from the flower beds that can be found in gardens and parks.
The golden agave is monumentalized, it finds its place as « the admirable » (ethymology of the Greek name agauê). Gilding, antificial intervention, reminds us of our need and desire for domination over the living world, but does not prevent this plant from growing. The spikes of which it is bristling remind us that the plant knows how to adapt and does not fear cohabitation.

Natural, raw, raw earth, extracted from the landscape, raw material of expression. Malleable clay, mouldable, it accompanies potters of all times. Experimental, she has nourished artistic projects on an environmental scale with Earth art or on a material scale in conceptual art. Earth, nourishing mother, she is also territory of the intimate, of the body, place of identity. More than ever, it constitutes today a renewed expression in the field of plastic arts and crafts and crosses practices, references, expressions.

Overcoming the cleavage between learned and popular culture, between gestural and intellectual knowledge, between technique and concept, I dreamed the taste of crushed brick arises as a resolutely hybrid exhibition. It addresses the different artistic appropriations of ceramics, through a selection of sculptures and utilitarian objects, photographs, videos, installations, architectural constructions.

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